55-ös villamos

Budapest, Váci út 50.

 

Az 1970-es évek második felében, a Kádár utcából startoló ötvenötös villamos utolsó kocsijába felszálltam. A fekete-sárga színű lécekből összeütött széken menetiránynak háttal helyet foglaltam. Első megállója közvetlenül a Váci útra balra kikanyarodás előtt volt, a második pedig az Élmunkás hídnál - ma, Ferdinánd híd. A Váci úton és a Lehel utcán közlekedő villamosok útvonala hamarosan elvált egymástól.

Az Élmunkás téren lévő templom jobb oldala mellett lévő első sínpáron elhúzott a rákospalotai végállomás felé tartó két pótos tuja, utána balra kanyarodva a lengyel piacozók rendőrök elöli alkalmi menedékhelye mögé került, legvégül pedig egy jobb ívű kanyar után, megérkezett a kétsávos, kockakövekkel kirakott Váci útra.

Mivel menetiránynak háttal ültem, kíváncsian figyeltem a pótkocsi hátsó, nyitott peronján tartózkodó, egy helyben dülöngélve utazó holtrészeg piás fazont. Tapasztalatból tudtam, ahogy a motorkocsi rákanyarodik a főútvonalra, a villamosvezetők mindegyike teljes sebességre kapcsol, aminek következtében az egyenes szakaszra megérkező utolsó kocsi vége egy nagyot ránt. Amit sejtettem, be is következett. A részeg koma óvatlan volt, és a nagyot dobó pót, őt egy fejes előre látványelem kíséretében, kivágta a Váci út közepére. Nagy ívű repülése után hason fekve találta magát a kövezeten - szerencsére nem jött egyetlen egy autó sem. A közeli megállóba be sem érkezhetett a villamos, amikor az alkalmi berepülő-pilóta feltápászkodott a szent anyaföldről, és imbolyogva a Lehel piac felé vette az irányt - ott ihatott, egy pohárkával az egészségére , eggyel meg a szerencséjére.

Az 55-ös járat két megálló közötti leghosszabb szakasza a Forgách utca Thälmann utca közötti rész volt. A Rákos-patak hídja után teljes „kakaóval” robogott a tuja. Néhány fiatal brahiból itt leugrott a villamosról: volt, akinek sikerült talpon maradnia, mások vihették a nadrágot foltozni.